RESOLUCIÓ DE CONFLICTES



Què és un conflicte? No és ni anormal, ni negatiu ni tampoc disfuncional, és un fet real en les relacions. Christopher Moore. 
Entenem com a conflicte quan 2 o més parts implicades i interdependents, perceben els resultats a una situació com incompatibles, i que almenys una de les parts reconeix incompatibilitat i la entenen com problemàtica. 
Hem de transformar la percepció del conflicte i la seva visió de negativa amb quelcom positiu. 

De que consta un conflicte?
  • Situació fruit de les relacions humanes, interdependència.
  • Objectius parcial o incompatibles.
  • Influència cap a les emocions.
  • Inevitable.
  • Pot generar pérdues o violència.
  • Oportunitat de canvi.
  • És susceptible de transformació.
Hi ha formes diferents d'afrontar un conflicte com:
  • Competir: jo guanyo i tu perds.
  • Col·laborar: jo guanyo i tu també guanyes.
  • Compromís, negociar: ni guanyem ni perdem.
  • Evitar: tu i jo perdem.
  • Acomodar: jo hi perdo i tu hi guanyes.
Com afronto jo un conflicte?
La docent ens ha fet imaginar-nos en un camí al mig del bosc, i tot d'una ens ha fet pensar en alguna persona amb la que tenim un conflicte; ¿Que faria jo? continuaria caminant i no li diria ni bon dia.

El conflicte té diferents fases com:

  • Preparació latent.
  • Escalada: manifestacions cada cop més expressades de discrepàncies. 
  • Confrontació i estancament: les parts busquen afectar a l'altre persona. 
  • Desencallada: comencen a trobar punts de trobada, revisió del dany.
  • Transformació.
Com podem gestionar els conflictes?
  1. Saber controlar la ira. Apareix, perquè ens sentim amenaçats i ens allunya de l'objectiu. Per poder gestionar bé aquesta emoció, hem de saber identificar les senyals d'alarma de la ira
Senyals de la ira:
  • Calor.
  • Palpitacions.
  • Exposició.
      2. Procurar reduir la ira:
  • Trencar l'escalada simètrica.
  • Parlar sobre la relació i no sobre el contingut.
  • Canviar la manera de veure la causa dels conflictes.
  • Formular-se missatges tranquil·litzadors.
  • Pensar en les conseqüències de perdre el control.
  • Preguntar-se si hi ha algun motiu afegit per sentir-se tan irritat/da.
      3. Temps fora: donar-se un temps per tal de pensar bé les coses i calmar-nos una mica.
      4. Reprendre el tema de discussió.
  • Comunicació davant d'un conflicte:
- Separ problema de la persona.
- Escolta activa:
  • Evitar prejudicis.
  • Estereotips.
  • Parafraseig.
  • Reformulació,
  • Empatia i legitimació.
  • Preguntar.
- Comunicació assertiva.

Considero que tant en la nostre vida professional com en la personal, saber gestionar conflictes ens pot ser molt útil a l’hora d’afrontar situacions difícils, en les que la nostre opinió es veurà qüestionada en infinitat d’ocasions.
Considero que una de les millors eines és el deixar passar una estona (per tal de no equivocar-se dient coses de les que ens poguem penedir) i després quan l’aigua torni al riu tornar a tocar el tema, a veure si així es pot arribar a una solució.
Jo sóc d’una manera que quan hi ha un conflicte (depenent de la importància que tingui per mi la persona amb la que tinc un conflicte) insisteix fins que no aconsegueix arribar a una solució, en moltes ocasions no madeixo bé les meves paraules, i es pot arribar a mal entendre moltes de les coses que jo dic, però, si per mi aquesta persona té importància insistiré i insistiré fins que aquesta persona em perdoni o vulgui arreglar la situació. Moltes vegades, si és cert, imposo la meva necessitat de arreglar el conflicte, a la necessitat de l’altre persona a esperar a que passi una estona per tornar a parlar-ne.

En canvi si hi ha un conflicte amb una persona que no m’importa en absolut, passo radicalment del tema sense ni tant sols preocupar-me el més mínim.


Fins aquí l’entrada d’aquesta setmana.
Com he comentat en posts anteriors, em considero una persona força sentimental, enamoradissa, aquesta setmana us porto un dels temes sobre l’amor que més m’agrada.
Us deixo un tema del músic canadenc Bryan Adams. 
L'artista explica, que en una època de la seva vida necessitava gravar una cançó amb un el millor guitarrista que hi hagués. Per aquella època el canadenc residia a la illa de Jamaica.
El seu agent es va posar en contacte amb l’agent musical del mestre Paco de Lucía, i aquest els va comunicar que no era possible, ja que l’artista espanyol estava de vacances... Adams es va interessar a saber en quin punt del món es trobava de Lucía de vacances, i va donar la casualitat que l'espanyol gaudia d'unes vacances a Jamaica. 
Es varen trobar i varen passar uns dies junts, i d'aquella unió va néixer aquesta bonica cançó que us deixo a continuació.
Aquest tema va formar part de la banda sonora de la pel·lícula Don Juan de Marco (1995) i el seu videoclip va ser rodat a la Casa de los Pavos de Reales de Málaga.
Una vegada més, moltes gràcies per seguir amb atenció EL CALAIX DE LES EMOCIONS.

Xènia.





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA FINESTRA DE JOHARI

LA COMUNICACIÓ ASSERTIVA

COMPETÈNCIA SOCIAL